Bel ons: 010 - 442 08 88 | of | 0180 - 51 69 11 info@advocateninfo.nl

Iets online besteld en ontevreden? Ken uw online rechten.

Tegenwoordig worden veel aankopen via internet gedaan. Je kan dan denken aan de dagelijkse boodschappen, huishoudelijke apparaten, gereedschap, kleding, software en boeken. We noemen deze aankopen via onder andere internet: ‘koop op afstand’. Vaak weet je dat je bij een aankoop via internet binnen 14 dagen de koopovereenkomst kan ontbinden, het product kan retourneren, en recht hebt op terugbetaling van je aankoopbedrag. Maar wat is nou eigenlijk een koop op afstand, wanneer is er sprake van een koop op afstand en wanneer niet? Wat zijn de rechten die je als consument hebt bij een koop op afstand? Dit soort vragen komen vaak voor bij consumenten die met de handen in het haar zitten na een aankoop. Uiteindelijk is het kopen op afstand anders dan een product kopen in een winkel of op de (week)markt. Je hebt als koper geen zicht op de verkoper en op het product, mede om die reden wordt je als consument (koper) door de wet meer beschermd.

De consument wordt door het recht goed beschermd als ‘zwakkere’ partij. Het kan dat er oneerlijke handelspraktijken bij een koopovereenkomst voorkomen. Hier is sprake van wanneer de verkoper zich onprofessioneel gedraagt en de klant daardoor een overeenkomst wel (of niet) aangaat. Te denken valt aan misleiding of bedrog. In dat geval word je beschermd en heb de mogelijkheid om de overeenkomst op te zeggen. Het opzeggen van de overeenkomst, het terugsturen van het product en terugvorderen van je aankoopbedrag vind je terug in het consumentenrecht.

Het kan voorkomen dat de verkoper onjuiste of te weinig informatie heeft gegeven bij de koopovereenkomst. Ook kan het zijn dat, nadat je het product thuis hebt ontvangen, het product niet blijkt te voldoen aan de wensen die je hebt. Als consument heb je veel rechten, maar die rechten zijn soms lastig te vinden in de wet. Onze ervaren advocaten hebben veel kennis van het consumentenrecht en de koop op afstand. Als je een beroep doet op onze advocaten van De Vries Zantman Advocaten in Capelle a/d IJssel, dan zijn die er uitsluitend voor jou, zij behartigen uitsluitend jouw belang bij een geschil over de koopovereenkomst.

De vragen hieronder komen vaak voor bij onze cliënten. Om een idee te krijgen over jouw rechten als consument en de verplichtingen die de verkoper heeft, biedt dit artikel van De Vries Zantman Advocaten een handvat.

Wat valt onder een koop op afstand?

In eerste instantie is er sprake van een koop op afstand als je wat koopt via internet of de telefoon. Te denken valt aan een webwinkel, postorderbedrijf, maar ook een bestelbon uit een tijdschrift of via sociale media. Registergoederen, een snack uit de muur of een treinkaartje vallen niet onder de regels voor kopen op afstand.

Welke rechten heeft u als consument?

De consument heeft veel rechten als het gaat om een koop op afstand. Een belangrijk recht dat de consument koper heeft, is het ontbindingsrecht. In de praktijk wordt dit recht ook wel ‘bedenktijd’ of ‘herroepingsrecht’ genoemd. In beginsel heb je als consument bij een koopovereenkomst op afstand een termijn van 14 dagen om die koopovereenkomst de ontbinden. De ontbinding kan je als consument zonder opgave van reden(en) doen.

Moet je motiveren waarom je van een koopovereenkomst af wilt?

Nee je hoeft geen reden op te geven. In artikel 230o van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek is opgenomen dat je de koopovereenkomst zonder opgave van redenen kunt ontbinding. Dat wil zeggen dat je niet verplicht bent een reden te hebben om een koopovereenkomst te ontbinden. Als je reparatie wenst (als het product kapot is) of het product wilt ruilen voor een ander product, dan is het wel handig om dat te vermelden.

Wanneer begint de termijn van 14 dagen te lopen?

Stel dat je een tas hebt besteld op internet. De termijn van 14 dagen begint op de dag van ontvangst (door jou of de door jou aangewezen ontvanger) te lopen. Bijvoorbeeld: zaterdag heb je de bestelling geplaatst, dinsdag is het product ontvangen. Je hebt dan vanaf dinsdag 14 dagen de tijd om het product te retourneren.

Sommige producten kunnen uiteraard niet terug gebracht worden, te denken valt aan hygiëneproducten, tijdsgebonden producten zoals een tijdschrift, krant en dergelijke. Tevens zijn er producten die je op maat laat maken, bijvoorbeeld een maatpak, trouwjurk of zelfontworpen tafel.

Staat de termijn van 14 dagen altijd vast?

Meestal denken mensen dat je maar 14 dagen tijd hebt om te ontbinden. In sommige gevallen kan het zelfs zo zijn dat je 12 maanden de tijd hebt om de koopovereenkomst te ontbinden. Veel mensen weten dit niet. Maar wanneer heb je nou recht op 12 maanden bedenktijd? Allereerst is het zo dat de verkoper jou voldoende moet informeren over de ontbindingstermijn van 14 dagen, hoe je kan ontbinden, wanneer dat kan en de manier waarop je kan ontbinden. Doet de verkoper dit niet en laat hij na jou te informeren, dan heb je 12 maanden bedenktijd. Je kan dan zelfs tot 12 maanden het product terugsturen. Dit is opgenomen in artikel 230o sub 2 in boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.

Kun je altijd een koop op afstand ontbinden?

Hierboven zijn een aantal dingen genoemd (o.a. registergoederen, een snack uit de muur of een treinkaartje) die niet onder een koop op afstand vallen, maar er zijn ook andere producten die wel een koop op afstand zijn en die niet ontbonden kunnen worden. Te denken valt aan tijdsgebonden producten zoals een tijdschrift, krant en dergelijke. Tevens zijn er producten die je op maat laat maken, bijvoorbeeld een maatpak, trouwjurk of zelfontworpen tafel. Deze producten zijn uitgezonderd van de 14 dagen ontbindingstermijn. Deze uitzonderingsgevallen zijn terug te vinden in artikel 230p van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.

Kan je onmiddellijk je geld terug krijgen na ontbinden?

De verkoper heeft in beginsel 14 dagen de tijd om jouw geld terug te storten op het moment dat je de koopovereenkomst ontbindt. Dit is vermeld in artikel 230r van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek. Het onmiddellijk terugvragen van het geld levert dus weinig op.

Al met al valt er te concluderen dat er veel fout kan gaan met een koop op afstand. Een consument wordt geacht kennis te hebben over zijn/haar recht op ontbinding en een verkoper wordt geacht voldoende en duidelijke informatie te verschaffen over het product en de voorwaarden bij het aangaan van de koop op afstand.

ADVIES?

Wilt je advies over de rechten die je hebt als consument en de vruchten daarvan plukken? Wil je advies van een deskundige en gespecialiseerde advocaat op het gebied van consumentenrecht? De gespecialiseerde advocaten en juristen van De Vries Zantman Advocaten voorzien jou graag van advies en staan jou – zo nodig – bij in een gerechtelijke procedure.

VRAGEN?

Heb jij naar aanleiding van dit artikel nog vragen, dan kan je deze vrijblijvend stellen via onze Facebook pagina of via onze website www.advocateninfo.nl/contact. Wil je liever bellen? Wij zijn te bereiken op het telefoonnummer 010-4420888.

Je rechten betreft online shoppen. Herroepingsrecht.
Je rechten betreft online shoppen. Herroepingsrecht.